I den här filmen kommer vi att prata om:
- AI - vad är ChatGPT?
- Vad finns för forskning om AI i skolan?
- Mina reflektioner - vilka användningsområden och farhågor ser jag?
Vad är en AI och ChatGPT? Så här säger AIn själv när jag frågade den: "ChatGPT är en stor språkmodell som tränats av OpenAI, baserad på GPT-3.5-arkitekturen. Den är utformad för att förstå och generera mänskligt språk på ett sätt som liknar hur människor tänker och kommunicerar."
I artikeln Artificiell intelligens i skolan kräver ökad insikt hos lärarna (Skolverket, 2020), presenteras resultat av forskning:
- Ge snabb och riktad återkoppling utifrån elevernas prestationer för att individualisera undervisningen
- “Adaptiv datorstödd undervisning verkar dock inte bara ge fördelar, eftersom automatisk adaptivitet kan utmana lärares yrkeskompetens”
- Påtalar vikten av utbildning hos lärare för likvärdighet, där även ChatGPT själv påtalar detta fortbildningsbehov.
Mina reflektioner - vilka möjligheter och utmaningar ser jag?
Möjligheter:
- Lärare kan skapa planeringar, lektioner, föreläsningar, övningar, prov, få hjälp med att analysera elevtexter. Jag ser mig själv bli en mer effektiv lärare genom att ha AI som en medpegagog
- Elever kan sammanfattningar innehåll, få hjälp hur någon annan skulle ha förklarat ett innehåll de lär sig om och be om feedback
- Andra yrkesroller i skolan: administrativt stark (skapa tabeller, uträkningar, scheman) och varför inte låta AI skriva skelettet till rektors avslutningstal som du sedan anpassar efter din publik?
Utmaningar:
- Fler bedömningsaktiviteter på plats under lärares uppsyn
- Säga farväl till hemuppgifter, hemtentor, inlämningar och liknande material som tidigare kan haft en klasskamrat, syskon eller spökförfattare som urkund. Nu genererar en AI dessa på enbart sekunder.
- Kritiskt tänkande och källkritik, eftersom AI kan ha fel och det är något som tillkännages i dess introduktionstext.
Eder tillgivne,
Feke
Källor:
https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/artificiell-intelligens-i-skolan-kraver-okad-insikt-hos-lararna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar