No hands up för ökad inlärning och jämlikhet

10:21

Hej och välkomna till den senaste filmen från Didaktiska laboratoriet som handlar om hur jag använder mig av glasspinnar när eleverna ska besvara frågor. Detta arbetssätt kallas för no hands up och ökar inlärningar och främjar jämlikhet. 

Den här filmen kommer att fördjupa oss om:

  • Forskning rörande att ställa frågor till eleverna
  • No hands up för ökad inlärning samt att främja jämlikhet
  • Mina erfarenheter



Syftet är att:

  • Undvika att det är samma elever som svarar när läraren ställer frågor
  • Alla elever uppmuntras till att vara förberedda att svara
  • Eleverna uppmuntras även att ta hjälp av sina  vänner ifall de inte vet svaret. 
  • Att eleverna får höra vad de andra har tänkt är ett sätt att lära sig av varandra. (både i gruppen de diskuterade med, men även när de lyssnar på varandra).
  • Öka jämlikheten; alla ska ha samma möjligheter oavsett sexualitet, religion, kön, funktionsnedsättning, var du är född, et cetera. 

Mina erfarenheter:

  • Eleverna svarar i högre grad efter att de diskuterat frågan i grupp innan vi drar från koppen.
  • Be eleverna att skriva sina svar på exempelvis en mini-whiteboard, både för att de ska minnas vad de pratat om, men även för att uppmuntra andra förmågor, såsom skrivförmågan.
  • Vissa klasser gillar upplägget, andra avskyr det.
  • De som gillar pinnarna tycker att det motarbetar eventuell pinsam tystnad och de som inte tycker om arbetssättet tycker att det skapar stress.
  • Klasserna som inte tycker om arbetssättet är för att de är obekväma- när jag pratat med deras mentorer om det - har varit otrygga eller känt sig oroliga inför var sina klasskamrater kommer att tänka om dem ifall de svarar fel.
  • Det hjälper de mig med att minnas elevernas namn! 
Eder tillgivne, 
Feke

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Carbonmade

https://fekenorman.carbonmade.com/