Digitalt klassrumsbesök: metoden no hands up

08:21

Hej och välkomna till Didaktiska laboratoriet som i detta inlägg:

  • Förklarar hur jag ställer frågor till mina elever vid övningar med hjälp metoden av no hands up
  • Digitalt klassrumsbesök: visar en inspelning från lektioner där eleverna får besvara på frågor
  • Drar lärdomar och planerar framåt

Filmen kan vara av intresse för dig som är ny tillika senior lärare som vill se hur jag använder mig av glasspinnar för att slumpa vilka elever som besvarar på frågeställningar.

Syftet med serien är att visa inspelningar från mitt klassrum för att tillsammans digital auskultera och systematiskt analysera min undervisning.




Dylan Wiliam pekar på att inlärning ökar när:
  • Lärare ger återkoppling under själva lärandet
  • Lärare förlängare svarstiden när läraren ställer frågor. Ofta får eleverna för kort tid för att besvara frågor och läraren svarar istället åt dem.
  • Läraren ställer utmanande, öppna frågeställningar
  • Elever har en dialog med klasskamrater om en fråga, eller att lyssna på andras svar.
Genom att skriva elevernas namn på glasspinnar kan jag slumpmässigt dra en pinne och fråga den eleven om svar på de frågor som jag ställer under lektionstid. Detta gör att samtliga elever ska vara redo att svara, vilket uppmanar alla att vara aktiva men motverkar även att det alltid är samma elever som räcker upp handen. Detta stärker likvärdigheten eftersom alla elever får samma möjlighet att visa vad de kan. Vidare hjälper arbetssättet mig att komma ihåg elevernas namn och 

Källor:

Black, P. J. & Wiliam, D. 1998. Assessment and classroom learning

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Carbonmade

https://fekenorman.carbonmade.com/