Utvecklingsområden 2023: bildstöd för tydligare instruktioner, bedömning och anteckningar

07:30

Hej och välkomna till Didaktiska laboratoriet som i detta inlägg 1) introducerar mina utvecklingsområden för vårterminen 2023  och forskning rörande bildstöd i undervisning samt 2) visar exempel på ett förbättrat bildstöd som jag skapat till en av mina klasser

Nyckelord: bildstöd, extra anpassningar, Canva, bedömning, övning, anteckningar

Detta inlägg kan vara av intresse för dig som är vill se hur jag använder mig av bildstöd som en del av ordinarie undervisning för att ge eleverna extra tydliga instruktioner, visa på när vi övar och har bedömningsaktiviteter, samt stötta eleverna med att sätta igång och organisera det de lär sig.



Mina utvecklingsområden vårterminen 2023

Innan jul beskrev jag både hur mina elever gav mig feedback och vad jag fick som utvecklingsområden. Inför detta arbete läste jag om evidensbaserade pedagogiska arbetssätt som kunde möta elevernas behov. Detta ledde mig till de extra anpassningar som Specialpedagogiska skolmyndigheten pekar på hjälper eleverna att utvecklas. Jag läste om bland annat extra tydliga instruktioner och stöd för att sätta igång arbetet när eleven har utmaningar att veta vad hen ska börja (Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020). Det finns även evidens för att visuella förstärkningar har en positiv effekt på exempelvis elevers läsförståelse (Rahat, L., Rahman, G., & Ullah, S., 2020).

Som ett ytterligare led i att stötta eleverna med sin inlärning har jag tidigare använt mig av Cornell-metoden. Denna hjälper elever att både strukturera det de lärt sig, sammanfatta det och repetera innehållet (Pauk, Walter; Owens, Ross J. Q. (2010). Nu har jag ambitionen att kombinera dessa mer övergripande, förtydligande insatser med mer rena arbetsätt som Cornell-metoden har för att dra nytta av dem sida vid sida. 

Exempel på förbättrade bildstöd

De bifogade bilderna visar på hur jag arbetat med förbättringar rörande syftesbeskrivningar och bedömningar.


En av mina klasser önskade fler bedömningstillfällen, tydligare indikation på när de äger rum och på att fler övningar räknas in i den övergripande bedömningen. Detta alster är ett försök att kombinera detta med andra utskrifter som jag redan gett eleverna. Den vänstra sidan, som lyfts fram under den andra bilden, visar på syfte och planering. 



Planeringen förtydligas med hjälp av en QR-kod som leder eleverna till läsning och hemläxor. Jag la till ikoner i den nedre delen som visar på lektionsflödet. Ikonerna är tänkta att visa på övning och olika typer av bedömningstillfällen. Målet är att öka tydlighet och tillgänglighet. 

Den högra sida är en modifierad version av Cornell-metoden. Eleverna hittar en kort sammanfattning av syfte och centralt innehåll samt rubriker som sammanfattar den föreläsning som jag håller i ämnet. Sammanfattningen har ett utrymme för anteckningar och jag har försökt göra sen visuellt stimulerande med bilden och citatet rörande innehållet (i det här fallet en jätte som symboliserar hur man använder citat, vilket citatet under pekar på). Avslutningsvis sammanfattar eleverna föreläsningen.

Initiala reaktioner har varit positiva och eleverna använde materialet som stöd under föreläsningen. Fler insatser kommer och jag hoppas att allt arbete kommer att gynna deras lärande.

Tack för att ni tog del av detta inlägg. Kom gärna med era reflektioner rörande:
  1. Hur arbetar ni för att förtydliga det eleverna lär sig?
  2. Vilka arbetssätt förordar ni när ni lär elever studieteknik?
Eder tillgivne, 
Feke



Källor:

Killian, S.,(2021). Evidence-based teaching. https://www.evidencebasedteaching.org.au/high-impact-teaching-strategies/

Rahat, L., Rahman, G., & Ullah, S. (2020) Impact of Graphic Organizers on Reading Comprehension of English Learners at Intermediate Level. Sir Syed Journal of Education & Social Research

https://www.researchgate.net/publication/344438452_Impact_of_Graphic_Organizers_on_Reading_Comprehension_of_English_Learners_at_Intermediate_Level

Specialpedagogiska skolmyndigheten (2020). https://www.spsm.se/stod/specialpedagogiskt-stod/sprak-och-kommunikation/alternativ-och-kompletterande-kommunikation/grafisk-akk/bilder/

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Carbonmade

https://fekenorman.carbonmade.com/