Introduktion till intervjuserien Erfarenhetsutbyte med skolvärldens diverse yrkesroller

04:10

Välkommen till Didaktiska laboratoriet som i detta inlägg introducerar en kommande serie där jag kommer att intervjua diverse yrkesroller från skolvärlden. Inlägget redogör för 1) bakgrunden till intervjuserien, 2) förankring i forskning och 3) en uppmaning till er att ställa frågor.
Nyckelord: intervju; skola; yrkesroller; erfarenhetsutbyte



Bakgrunden till intervjuserien

“När jag arbetade som lärare insåg jag att den största kraften till förändring finns hos mig själv, och att den blir ännu större när jag får samarbeta med andra.”

Ulf Blossing,
professor vid Göteborgs universitet på institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Didaktiska laboratoriet har varit och är en kanal som syftat åt att bjuda in er till
  • Mitt pedagogiska förarbete
  • Undervisningsdesign
  • Öppna en dörr in till mitt klassrum
För mig har samarbete och erfarenhetsutbyte varit otroligt värdefulla i min utveckling som lärare.

För några år sedan under min studietid i Japan delade jag studentkorridor med lärare från olika delar av världen. Jag gjorde då en intervjuserie där de fick berätta om sina upplevelser av läraryrket. Den var uppskattad av dem själva och andra som var nyfikna på deras berättelser och att få en inblick i deras yrkesvardag eller frågor som var viktiga för dem.

Samtalen gav inte bara insyn i hur det var att jobba som lärare i Nigeria, Indonesien och Japan, utan även ett tillfälle där vi tillsammans kunde reflektera rörande läraryrket samt lära oss av varandra.

Många av mina filmer på min Youtube-kanal handlar mest om mina upplevelser som lärare; nu är syftet att bredda perspektivet, bjuda in och dela med sig av våra olika upplevelser av att arbeta i en skolmiljö.



Förankring i forskning

För de som har erfarenhet av att arbeta i skolans värld så kommer det inte som en överraskning när Skolverket har - här nu mycket kortfattat och förenklat beskrivet - en uppsjö av artiklar, forskningsresultat samt beskrivningar på hur man kan arbeta tillsammans.

Det inledande citatet från Ulf Blossing kommer från ett inlägg om värdet av empiri, att sätta mål och utvärdera för att framgångsrikt att förbättra skolor (Ibid). I andra inlägg, till exempel Samarbete och reflektion för bättre undervisning (Skolverket, 2022a), beskriv lärares erfarenhetsutbyte, värdet av struktur och långsiktighet. Där lyfts bland annat forskning rörande hur “ämneslagen möjliggör även att lärarna hjälper varandra att utveckla undervisning, utforska och prova nya idéer och initiera samarbete”.

Utifrån ett elevhälsoperspektiv beskrivs samarbete mellan undervisande lärare, specialpedagoger och andra elevhälsoteammedlemmar. Exempel på dessa kan vara hur teori och praktik möts för att gynna elever i behov av särskilt stöd (Skolverket, 2020) eller handledning av lärare för att främja hälsa och minska risken för ohälsa (Skolverket, 2022c). I andra artiklar förklaras skolbiblioteks roll i läsfrämjande insatser som underlättar och stärker både lärare och elever (Skolverket, 2022b).

En uppmaning till er att ställa frågor

Inom ramen för detta kommande projekt har jag tänkt att intervjua flera olika yrkesroller:
  • Karaktärsämneslärare
  • Ämneslärare i gymnasiegemensamma ämnen
  • Specialpedagoger
  • Speciallärare
  • Skolledare
  • Skolbibliotekarier
  • Samordnare
Och andra som är intresserade av att dela med sig.

Bidra gärna med era frågor till de olika rollerna som jag kommer att intervjua. Vad är du nyfiken på och vill veta mer om? Lämna gärna en vänlig kommentar!


Tack för att ni tog del av det här inlägget. Jag ser, som alltid, fram emot era kommentarer. Dela med er av era reflektioner:
  • Om du hade blivit intervjuad om din roll inom skolan, vad önskar du att strålkastaren hade riktats på då?
  • Vilka frågor har du till andra lärare, elevhälsa eller skolledning som du vill att de ska dela med sig av?


Eder tillgivne,
Feke

Källor:

Skolverket. (2022). Främja studiero genom samarbete mellan lärare och elevhälsan. https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/framja-studiero-genom-samarbete-mellan-larare-och-elevhalsan

Skolverket. (2020). Samarbete avgörande för elever i behov av särskilt stöd. https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/samarbete-avgorande-for-elever-i-behov-av-sarskilt-stod

Skolverket. (2021). Samarbete bygger en bättre skola. https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/inspiration-och-reportage/samarbete-bygger-en-battre-skola

Skolverket. (2022). Samarbete och reflektion för bättre undervisning. https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/samarbete-och-reflektion-for-battre-undervisning

Skolverket. (2022). Skolbibliotekarie och lärare i samverkan. https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/skolbibliotekarie-och-larare-i-samverkan

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Carbonmade

https://fekenorman.carbonmade.com/