Cognitive apprenticeship, eller, visa för att lära
12:23
Under flera år som lärare har jag upplevt att elever saknar tydliga ramverk när det kommer till sitt lärande och lämnas åt att gissa sig fram. Jag tycker att det är viktigt att möta elevernas inlärning på ett handfast sätt där läraren bidrar med en mall som visar på framgångsrika arbetssätt och hur olika förmågor kan ta form. Detta går under begreppet cognitive apprenticeship, där lärare "attempts to bring tacit process out in the open. It assumes that people learn from one another, through observation, imitation and modeling" (Learning-theories, 2016-02-17). Jag vill här exemplifiera hur jag har försökt att möta det behovet och ge eleverna ett fungerande förhållningssätt där jag konkretiserat förmågorna de skall utveckla.
Sålunda kommer jag att behandla ämnet 1) cognitive
apprenticeship och modeling, 2) hur jag vid ett tillfälle spelade in skapandet av en podcastmodell
i Screencast-o-matic samt 3) hur jag därefter använde mig av podcast-modellen i
klassrummet.
Cognitive apprenticeship och modeling
En av mina klasser i Engelska 6 har haft som mål att utveckla sin muntliga och skriftliga förmåga i en övning i form av en
podcast. De har även som mål att förbättra sin hörförståelse genom att lyssna
på varandras poddar och ger formativ återkoppling. Som övergripande etiskt
område arbetar vi med livet på internet och sociala medier. Frågeställningar rör bland annat anonymitet,
netikett, grooming och fildelning. Essentiellt för elevernas språkliga
utveckling är ett anpassat språk eftersom att deras podcast både ska låta som en podcast samt innehålla ett vokabulär som är passande temat internet och sociala medier.
Skulle jag ha gjort ett liknande upplägg för några år sedan hade jag troligtvis sagt till mina elever: ”ok, skapa ett radioprogram..” och sedan låtit dem hitta sin egen kreativa lösning. Detta upplägg har jag hittills varit nöjd med som lärare. Men efter en stund av reflektion insåg jag
denna avsaknad av tydlighet inte är ett
framgångsrikt recept varpå jag har valt att angripa undervisningen från en mer
handfast riktning: modeling.
Modeling är en metod inom cognitive apprenticeship vilken innebär att någon med erfarenhet demonstrerar inlärningsprocessen för en person med mindre erfarenhet (Dennen & Burner, 2004). Till skillnad från en instruktion så som ”sammanfatta texten” kommer läraren att visa på olika förmågor för att göra detta, så som att hitta en röd tråd eller att isolera argument. Detta blir särskilt viktigt då eleverna får en strategi att inspireras av. I kombination med en kontext som gör deras lärandemål autentiskt skapar detta en förhoppningsvis en motiverande och verklighetsanknuten lärandemiljö. Dennen & Burner sammanfattar att:
"Empirical studies have confirmed much of what theories have suggested: (1) that the cognitive apprenticeship model is an accurate description of how learning occurs, and (2) that the instructional strategies that have been extracted from these observations of everyday life can be designed into more formal learning contexts with positive effect" (Ibid.,).
Jag vill peka på att lärare tjänar på detta arbetssätt eftersom det gör våra elever mer utrustade för att kunna nå sina kursmål. Som citatet påpekar kan lärare skapa material som effektfullt lyfter flera strategier för inlärning, vilket är något jag kommer att visa härnäst genom ett par olika digitala lösningar.
Hur jag spelade in skapandet av en podcastmodell i Screencast-o-matic
I arbetet med gruppen som gör podcasts strävade jag efter att göra
min modell så tydlig som möjlig. Jag bestämde mig för att utgå från en kedja av logiska
steg för att visa hur det skulle se ut om jag hade gjort en podcast. Det vill
säga, jag aspirerade att skapa ett exempel i ett pedagogiskt sammanhang som
eleverna kan förhålla sig till när de själva ska närma sig målet. Jag började
med att skriva ett manus, hitta det material som jag behövde samt bekanta mig
med de nödvändiga programmen för att göra en podcast. Efter att ha
experimenterat med formatet valde jag att utforma modellen på ett sätt som
skulle kännas naturligt med allt från störningsmoment och misstag. Jag valde
ett helt annat ämne än elevernas - för- och nackdelar med spökhistorier och
skräck – eftersom jag vill att eleverna ska lära sig hur de ska nå målet, inte att
jag gör jobbet åt dem. Hade jag valt samma ämnesområde hade det resulterat i att
eleverna enbart övat på repetition vilket vi tidigare konstaterat är negativt i relation till Skolverkets kursmål. Allt
detta spelades in via ett program som heter Screencast-o-matic
som både fångade min berättarröst och det som skedde på min datorskärm.
I början av min screencast
kan vi se hur jag börjar med att stänga ned Facebook och Youtube för att sedan
besöka Google och använda mina sökord. Jag visar hur jag först söker på
positiva aspekter av skräck och sedan omformulerar min sökning för att hitta negativa
infallsvinklar. Detta leder till två användbara artiklar. Dessa skumläste jag högt och markerade intressanta områden som skulle användas i min
podcast. Jag öppnade slutligen ett program som heter Audacity som är ett gratisprogram för ljud- och musikbearbetning. I
programmet läste jag upp mitt manus som jag hade skrivit i förväg.
Vi såg min screencast
tillsammans i klassrummet och resultatet hittar ni i följande länk eller i videon nedanför. Lösenordet
är ”Feke”.
Utöver att eleverna ser hur man kan gå tillväga för att nå
målet kan de även se filmen flera gånger om; med ett enkelt
knapptryck kan de upprepa hur jag tänkte när jag valde artiklar eller hur jag använde
Audacity.
Hur jag använde mig av podcastmodellen i klassrummet
När vi sett min screencast fick eleverna manuset som jag
baserade min podcast på och jag spelade även upp resultat; min podd ”The Horror hour”. Vi
följde inspelningen genom att läsa manuset vilket exponerade eleverna för vissa
strategier som jag medvetet inkorporerat under planeringen. Strategierna som
jag ville ge exempel på var tydlig styckeindelning, bindeord, språklig variation, jämförelse, källhänvisningar och språklig smidighet. Manuset kan ni hitta här och en länk till podden i mp3-format finns här.
Jag valde att exemplifiera styckeindelning med att
ha en introduktion där en datorröst kallad "CPU" berättar om vad ämnet och vilka
poddens medverkande är. Jag väljer att använda ”therefore” som ett exempel
på ett bindeord. Vi kan även se exempel på variation i och med olika ord knutna
till ämnet så som ”terrifying”, ”horror” och ”paranormal”.
För att visa på hur man kan jämföra olika sidor av en debatt, vilket enligt Skolverkets kommentarer till Engelska går under begreppet nyansering, lyfte jag fram utdrag ur de två artiklarna som jag
läste i min screencast. Här fick jag även in tekniken för källhänvisning när
jag till exempel säger ”according to Antonia Hoyle , author of ”Why scary films are good for you (and even burn
calories)” written in 2015”. Vidare får datorrösten hjälpa till med språklig smidighet
när hen svarar på mina påståenden och driver konversationen framåt: ”One
can assume that there are powerful emotions the [sic] ghost story”.
Sammanfattningsvis får eleverna på det sättet se hur jag
skulle ha genomfört ett liknande projekt och mitt material kommer att verka som
ett framgångsrikt exempel. Syftet var att jag skulle agera som en lärande
förebild som visade på hur målet kan se ut genom att följa mig från planering till
utförande och till sist slutprodukt. Efter att vi lyssnat på alla steg fick
eleverna bedöma mig enligt ett formativt synsätt: vad var positivt, vad jag kunde
förbättra, vad jag hade lärt mig och hur kan jag använda det till framtiden. Jag
ämnade att göra eleverna metakognitivt medvetna om mina styrkor och svagheter
som de förhoppningsvis kan dra lärdom av. Eleverna framhävde tydlighet och
struktur som en av mina styrkor medan ett utvecklingsområde vore mer
elaborerade förklaringar.
Avslutningsvis vill jag poängtera att det skedde några
missar i inspelningen: CPU säger till exempel ”emotions the ghost story” som
borde ha varit ” in ghost stories” och senare dyker ”almighty diety” upp vilket inte syns i
manuset. Jag kommer att behöva korrigera underlaget till framtiden och att göra
mig mer säker på att manus och det inspelade materialet är sammanhängande. Just
då ansåg jag inte att diskrepansen var så pass stor att jag skulle behöva göra
om inspelningen, men vill jag återanvända inspelningen för att visa på ett
framgångsrikt exempel kommer den att uppferas.
Tack för att ni tog er tid att läsa mina senaste didaktiska
laborationer. Ett utvärderande inlägg av detta arbete kommer efter påsk.
Eder tillgivne,
Feke
0 kommentarer