Nomineringen till Årets Nytänkare; en uppdatering från Framtidsgalan

12:41

Välkommen till detta inlägg som kommer att behandla den mycket roliga nyheten att jag har blivit nominerad till Årets Nytänkare vid Framtidsverket. Denna text är delvis skriven i förväg inför Framtidsgalan samt kommer uppdateras samt publiceras under galan där prisutdelningen sker. Inlägget kommer att beskriva 1) Framtidsverket och nomineringen Årets Nytänkare, 2) nomineringsprocessen och 3) en uppdatering från Framtidsgalan. 

Framtidsverket och nomingeringen Årets Nytänkare

Framtidsverket är en organisation ledd av VD Maria Högberg som håller mässor och konferenser, så som Framtidsmässan. Organisationen framhäver personer inom offentlig sektor och kategorin jag blivit nominerad inom lyfter fram personer under 40 år med akademisk bakgrund.


På sin hemsida skriver Framtidsverket:
"Vår vision är att de vi kallar för framtidens professionella, studenter och nyutexaminerade, känner till sina karriärmöjligheter inom den offentliga sektorn och ser offentlig sektor som ett självklart karriäralternativ. För att nå vår vision arbetar vi dagligen med att nyansera bilden av jobben inom offentlig sektor för framtidens professionella."


Nominerade till kategorin Årets Nytänkare beskrivs under titeln priskategorier som personer som har "påverkat och bidragit med nya idéer och lösningar." De nominerade ska med sitt arbete ha medfört positiva resultat i form av nytänkande som utvecklat sitt respektive arbetsområde. I nomineringsbeskrivningen återkommer vikten av att den nominerade vill "bryta gamla strukturer."


Nomineringsprocessen


Tidigare under hösten blev jag en dag uppringd där jag fick det oväntade meddelandet att jag blivit nominerad. Nomineringen kom till följd av mitt arbete med digitalisering inom skolan, aktiva strävan mot nya arbetssätt och de olika projekt som jag lett tillsammans med mina medpedagoger. Telefonsamtalet kom som en överraskning och jag blev extremt glad över att det finns de som tycker att jag gör ett progressivt arbete. 

Jag fick under samtalet genomföra en telefonintervju som varade i cirka 15 minuter där jag fick förklara och exemplifiera mitt arbete. Mina exempel var bland annat min didaktik och undervisningmetodik, elevers uppfattning av undervisningen och kollegors uppfattning samt mottaganden av kollegialt lärande. Vid flera tillfällen hänvisade jag till Didaktiska laboratoriet och den dokumentation av mitt arbete som jag skriver om här. 

Veckorna gick efter samtalet och nomineringen föll i glömska i skuggan av vardagen tills en dag då telefonen ringde. Jag satt och diskuterade med den lärarstuderande jag handledde under höstterminen när min telefon ringde och ett okänt nummer syntes i telefonens display. Under samtalet fick jag vet att jag gått vidare till final och är en utav fem finalister. Jag fick en ibjudan till en interjvu vid Framtidsverkets kontor den 29 september. Inför intervjun skulle jag förbereda en presentation på fem minuter samt en "pitch" som skulle spelas in där jag kortfattat beskrev vad som gjorde mig till en nytänkare.

Dagen för den fysiska intervjun kom och fick träffa de fantastiska personerna som blivit nominerade till samma kategori som jag. Jag fann mig själv omringad av mycket kloka människor och värdiga vinnare av nomineringen. Vi nominerade delade en fin dag tillsammans där vi diskuterade erfarenheter och våra tankar om nomingeringen. Känslorna var starka inför intervjun och inspelningen; alla fem finalister hade förberett olika typer av material och jag hade skapat en koncis presentation om mitt arbete. Klicka här för att komma till min presentation.

Inför inspelningen hade jag skrivit ett manus som jag fick återkoppling kring ifrån min partner Nare och min bästa vän Daniel. Jag är evigt tacksamma för ert tålamod och att ni hjälpte mig. Här finner ni manuset inför inspelningen:
“Det sitter i väggarna”, säger kollegor. “Har jag gjort fel?”, antar elever. Jag heter Fredrik och jag jobbar processorienterat med digitala verktyg, skolbiblioteket och måluppfyllelse. Jag tror på elevinflytande och etiska frågor för att stärka elevers motivation och hjälpa dem bli goda medborgare. Jag vänder mig emot stagnation och strävar efter att testa min kunskap och dela med mig av mina erfarenheter till lärare och elever. Vi är alla delaktiga i att göra vår omgivning till en bättre plats.
Efter att vi genomfört vår intervju med juryn samt inspelningen av våra respektive "pitchar" gick vi ut på en promenad på Djurgården. Resultate blev följande film:


En uppdatering från Framtidsgalan


I skrivande stund befinner jag mig vid Framtidsgalan. Det är den 15:e november och jag är vid Oscarsteatern i Stockholm tillsammans med min partner Nare och min biträdande rektor Eva. Vi har under dagen fått njuta av flera förläsare, bland annat av Fredrik Reinfeldt (f.d statsminister), Maria Högberg (VD Framtidsverket), Suad Ali (Expert på Sveriges flyktingskvot på Migrationsverket), Ida Texell (Förbundsdirektör på brandkåren i Attunda) och Erik Fernholm (inspirationsföreläsare och entreprenör). Flera priser kommer att utdelas idag i kategorierna Årets Karriär, Årets Insats, Årets Nytänkare, Årets Inspiratör och Årets Ledare.



Prisutdelningen har nu ägt rum och jag vill säga GRATTIS till Lisa Söderlindh som är en värdig vinnare till priset Årets Nytänkare 2016! Din insats blev fångad under nomineringsprocessen och det glädjer mig att se dig som vinnare. Grattis återigen! Jag vill även passa på att tacka dig som nominerade mig; att det finns de som uppskattar mitt arbete är för mig en stor nog vinst. Det värmer oerhört att veta att det jag gör har skapat ringar på vattnet.



Tack för att ni följde min resa från nominering till galakvällen. Grattis åter igen till Lisa!

Eder tillgivne,
Feke

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Carbonmade

https://fekenorman.carbonmade.com/